ՆԱԽԱԲԱՆ
Հայ կինո
տարեգրության ուրվագիծ
Տառապանքի գնով կայացավ հնագույն մշակույթի երկիր Հայաստանի և երիտասարդ մուսայի ` կինեմատոգրաֆի հանդիպումը : Ի դերև եղան դարասկզբի հայ մշակույթի առանձին գործիչների փորձերը ` էկրանին վստահել իրենց մտահղացումներն ու հույսերը : Իրար կոկորդ կրծող կայսրությունների մահացու հարվածներից խոշտանգված հայոց հողն առավել քան “կինոգենիկ” նյութ էր հյուրեկ օպերատորների համար , սակայն ի զորու չեղավ սնել սեփական ֆիլմերի արտադրությունը : Միայն պետության կազմավորումը , խաղաղ կյանքի կառուցումը հնարավոր դարձրին ազգային կինեմատոգրաֆի ստեղծումը : Հայ կինոյի ծննդյան պաշտոնական տարեթիվը համարվում է Պետկինոյի կազմակերպման մասին կառավարական դեկրետի ընդունման օրը ` 1923 թ . ապրիլի 16-ը : Հայկական կինոարվեստի ակունքներում էին 28-ամյա տաղանդավոր կազմակերպիչ Դանիել Դզնունին և ռուսական նախահեղափոխական կինոյի աստղ Համո Բեկնազարյանը , որը ռեժիսուրայի դպրոց էր անցել Վրաստանի Պետկինոարդում : Հայաստանում 1925-ին Բեկնազարյանի նկարահանած առաջին իսկ ֆիլմը ` “Նամուսը” , նշանակալի երևույթ դարձավ : ՙՆամուսը “մելոդրամ է” սիրահարների պատմություն , որոնք նախապաշարումների , պատվի կեղծ պատկերացումների զոհն են դառնում : Ֆիլմը , որն աչքի է ընկնում կինոլեզվի արտահայտչականությամբ և ժողովրդի սովորույթների , բարքերի , կենցաղի մանրամասները պատկերելու հավաստիությամբ , մեծ հետաքրքրություն հարուցեց : Նրա հաջողությունը դուրս եկավ հանրապետության սահմաններից : Հաջորդ կինոնկարները հաստատեցին ռեժիսորի բարձր վարպետությունն ու ինքնատիպությունը : Մեծակտավ , էպիկական լիցքով նկարահանված “Զարե” (քրդերի կյանքի մասին ), “Խասփուշ” (Իրանի չքավորության տարերային ապստամբությունը ճնշողների դեմ ) կինոժապավենները բացահայտեցին , որ հայ կինեմատոգրաֆիստները չեն պարփակվում ազգային հիմնախնդիրների մեջ , ապրում են այլ ժողովուրդների հոգսերով , որոնց նույնպես բաժին են հասել փորձություններ և ողբերգական ցնցումներ : Այս ֆիլմերն ընկալվեցին որպես ծրագրային , հետագայում անգամ ի հայտ եկավ ոճական բնորոշում ` “Արևելքն առանց գունազարդման” : Ի հակակշիռ , այսպես կոչված , “օրիենտալ ֆիլմերի” , որոնցում Ասիան ներկայացվում էր որպես տարաշխարհիկ հրաշքների ու սարսափների եզերք , հայկական ֆիլմերը բերում էին “ճշմարտության հրապույր”: Արևելքը ցուցադրվում էր հակասությունների ու խառնվածքների իրական համատեքստում , որը թեկուզ և դանդաղ , բայց անվերադարձ ընթանում է հոռի բարքերից , ստրկության ճիրաններից դեպի ազատագրում : Բավական հարուստ էր ներկայացված կոմիկական ժանրը ` “Շոր և Շորշոր” կենցաղային կատակերգությունը , “Մեքսիկական դիպլոմատները” քաղաքական երգիծանքը , “Կիկոս” ժողովրդական հեքիաթ -պատումը : Հայկական վերջին համր ֆիլմը “Գիքորն” է : Սա հուզիչ , նուրբ հոգեբանական պատմություն է գեղջուկ տղայի մասին , որին կործանում է դաժան , “անիրավ աշխարհը” : Այս սյուժեն երկու անգամ է էկրանավորվել (աննախադեպ փաստ հայ կինոյում ). ձայնային ու գունավոր տարբերակով ՙԳիքորը՚ իրականացվեց 80-ական թվականներին :
1924-ին Երևանում արդեն գործում էր կինոլաբորատորիա , իսկ 20-ականների վերջերին Հայաստանն ուներ տեխնիկապես հագեցած կինոստուդիա ` նկարահանման մեծ տաղավարով , որը հետագայում համալրվեց լուսավորման ու ձայնագրման անհրաժեշտ սարքավորումներով :
1935-ը շրջադարձային եղավ հայ կինոյի համար . էկրան բարձրացավ առաջին հնչյունային ֆիլմը ` “Պեպոն” : Մի կողմից կինոնկարն իր մեջ սևեռակեց “մեծ համրի” նվաճումների փորձը , իսկ մյուս կողմից վճռականորեն ընդարձակեց հայկական ֆիլմի տիրույթը : Գործողությունը (թե ինչպես հարուստ վաճառականը կողոպտեց աղքատի ընտանիքին ) դուրս եկավ մի պատմության սահմաններից : Էկրանին կենդանացավ հասարակ աշխատավոր մարդկանցով բնակեցված աղմկոտ փողոցը : Փողոցը դադարեց պարզապես ֆիզիկական հասցե լինելուց , դարձավ ակտիվ գործող անձ , մի դեր , որ վերապահված էր նրան արդեն մեր դարում : Անցյալ կյանքի նյութի վրա դիտարկված այս թեման մարգարեաբար գուշակվել է առաջին հայկական հնչյունային կինոնկարում : Հայ նշա նավոր դերասաններն այս ֆիլմում խաղացին իրենց լավագույն դերերը : “Պեպոն” միջազգային ճանաչում ստացավ արտասահմանում ` դառնալով հայ մշակույթի յուրօ -րինակ լիազոր ներկայացուցիչը :
20-30- ական թվականները կարելի է բնորոշել որպես հայկական կինոյի ազգային դպրո - ցի ձևավորման ու կայացման փուլ : Անհնար է կինեմատոգրաֆի պատմությունն ընդհան - րապես , իսկ հայկականը ` մասնավորապես , պատկերացնել որպես անընդհատ վերըն - թացի ճանապարհ : Հայ կինոյում առաջին լուրջ ճգնաժամն իրեն զգալ տվեց 30- ական - ներին , իսկ խորացավ 40- ականների վերջին ` կինոնկարների արտադրության կտրուկ կրճատման , այսպես կոչված , “սակավաֆիլմության” ժամանակաշրջանում : Այդ ճգնա - ժամը պայմանավորված էր ամբողջատիրական վարչակարգի գաղափարախոսական թելադրանքով : Ստեղծագործությունն արհեստականորեն պարփակվում էր որոշակի սխեմաների ու կաղապարների մեջ ( օրինակ ` “պատմահեղափոխական” կաղապարը ): Ճիշտ է , այդ տարիներին ստեղծվեցին ևս մի քանի տպավորիչ կինոնկարներ ` քաղա - քացիական պատերազմի մասին ( “Զանգեզուր” ), պատմահայրենասիրական հերոսա - պատում ( “Դավիթ Բեկ” ), հրապարակախոսական փաստավավերագրություն ( “Երկիր հայրենի” ): Բայց ամբողջության մեջ հայկական կինոյի ընդգրկումն այդ տարիներին կտրուկ նվազեց : Ու երբ 50- ական թվականներին սկսվեց հետստալինյան “ձնհալը” , հայ կինոն ստիպված էր վերստին անցնել պրոֆեսիոնալիզմի դպրոցը : 50- ական թվականնե - րի կեսից ընդլայնվում է խաղարկային ու փաստագրական ֆիլմերի արտադրության ծա - վալը : Դեռևս պատերազմից առաջ կինո եկած կինեմատոգրաֆիստներն աստիճանա - բար վերականգնում էին իրենց մասնագիտական վարպետությունը : Նոր սերունդն իր վարպետությունը մշակում էր կարճամետրաժ ֆիլմերի ասպարեզում : Լայն ընդունելու - թյան արժանացան լեգենդար հեղափոխական Կամոյի մասին պատմող կինոնկարները : Ազգային - ազատագրական պայքարի պատմությունը ներկայացվեց “Հյուսիսային ծիա - ծան” , իսկ հետագայում ` “Հուսո աստղ” ֆիլմերում : Ավանդական արվեստների փորձը շարունակում էր յուրացվել “Պատվի համար” , “Ժայռը” , “Կորիոլան” գործերի էկրանա - վորումներում , “Կարինե” երաժշտական կատակերգությունում : Կինեմատոգրաֆը փոր - ձեց էկրանին մարմնավորել նշանավոր վարպետների ` նկարիչ Մարտիրոս Սարյանի , մնջախաղի վարպետ Լեոնիդ Ենգիբարյանի , օպերային երգչուհի Գոհար Գասպարյանի արվեստը :
Լավ էր ընդունվում ավանդական մելոդրամը ( “Առաջին սիրո երգը” , “Սիրտը երգում է” , “Մոր սիրտը” , “Իմ ընկերոջ մասին” ): Այնուամենայնիվ , քննադատները , նշե - լով դրական տեղաշարժերը , միաժամանակ տագնապ հնչեցրին ` դժգոհություն արտա - հայտելով հայ կինոյի ընդհանուր գեղագիտական մակարդակից , հայ կինեմատոգրա - ֆիստներից արդարացիորեն պահանջելով մտքի խորություն և գեղագիտական որակ : Հայ կինոյի համար 50- ական թվականները դարձան պրոֆեսիոնալիզմի վերականգնման ու գեղարվեստական որոնումների սկզբնավորման ժամանակաշրջան : Արդյունքներն իրենց զգալ տվեցին 60- ականների սկզբին : “Տժվժիկ” , “Տերտերին ուխտը” կար - ճամետրաժ ֆիլմերը ներառեցին նախկինում չյուրացված արևմտահայ իրականության նյութը : Հայ մշակույթի այդ ճյուղի անկրկնելի կոլորիտը , հումորի յուրահատկությունը նոր երանգներ բերեցին կինեմատոգրաֆ : Պարզունակ կամ անհեթեթ իրավիճակների ու մոտիվների միջոցով երևան եկավ դարաշրջանի ոգուն համահունչ միտում ` մարդու ձգտումն առ անհատականության ազատագրումը : Հայացքի թարմությամբ և կատարյալ վարպետությամբ առանձնացան “Տերն ու ծառան” , “Ավդոյի մեքենան” կարճամետրաժ ֆիլմերը : Սակայն խորհրդային առաջին տարիներին ծավալված իրադարձությունների մեկնաբանման բացառիկ համարձակությունը “Ավդոյի մեքենան” կինոնկարում հարուցեց բարձր ղեկավարության ցասումը :
Ֆիլմը նախ խեղման աստիճանի սրբագրվեց , իսկ հետո ընդհանրապես արգելվեց Հայաստանի կուսակցական ատյանների կողմից : Այդ ժամանակաշրջանում նշանակալից էին ռեժիսորներ Ֆ . Դովլաթյանի և Հ . Մալյանի ստեղծագործական նվաճումները : 1965-66 թթ . արդիական նյութի ինքնատիպ սցենարներով նկարահանված “Բարև , ես եմ” և “Եռանկյունի” ֆիլմերը շրջափուլային դարձան հայ կինոյի համար . կտրուկ շրջադարձ կատարվեց դեպի ժամանակակից անհատը , ուշադրությունը սևեռվեց մարդու և նրա կեցության հիմնախնդիրների վրա : “Բարև , ես եմ” կինոնկարը խորն ու ծավալուն կինոպատում է հայ գիտնականի ` ֆիզիկոսի մասին , նրան ու իր սերնդին բաժին հասած փորձությունների , պատասխանատվության զգացումի մասին . նրան հանգիստ չեն տալիս հիշողության , “անցյալի բեռը” և ... սերը : “Եռանկյունին” , ընդհակառակը , կամերային ֆիլմ է , որի գործողությունը ծավալվում է դարբնոցում : Կինոխցիկը բացում է վարագույրն ու ցույց տալիս հասարակ աշխատավորների ներաշխարհը , մարդկանց , ովքեր պատվախնդրորեն պահպանում են միմյանց միացնող կապերը , ինչը թույլ է տալիս նրանց և մնալ “մեծ աշխարհում” , և դիմակայել այդ աշխարհին : “Սարոյան եղբայրներ” ֆիլմում առաջին անգամ անսովոր դիտակետից ներկայացվեց 20- ականների սկզբին Հայաստանում բռնկված քաղաքացիական պատերազմը : Անելանելի իրավիճակը , երբ ողջ ժողովուրդը հայտնվել էր հակամարտող քաղաքական ուժերի “մուրճի ու զնդանի” միջև , մեկնաբանված է խոր ողբերգականությամբ : Այդ տարիների նվաճումների թվին պետք է դասել “Յոթ երգ Հայաստանի մասին” փաս - տավավերագրական կինոպոեմը , “Մարտիրոս Սարյան” վավերագրական էսսեն , բարձր բարոյականության ու քաղաքացիականության դիրքերից աբսուրդային իրավիճակի իմաստավորման ինքնատիպ փորձ հանդիսացող “Մենք ենք , մենք սարերը” ֆիլմը : Այդ ժամանակաշրջանում շարունակվում են դասական գրական երկերի հաջողված էկրա - նավորումները “Խաթաբալա” և “Քաոս” ֆիլմերով : 60- ական թվականների վերջը նշա - նավորվեց կարևոր իրողությամբ . հայ կինեմատոգրաֆիստները նվաճեցին արտահայտ - չականության նոր բարձունքներ : Սերգեյ Փարաջանովի առանձնահատուկ “Նռան գույ - նը” , որը ժանրային որոշակի սահմանման չի ենթարկվում , և Արտավազդ Փելեշյանի կի - նոլեզվի համարձակ որոնումները , որոնք , ի վերջո , հանգեցին “դիստանցիոն մոնտաժի” տեսությանը , ինչպես նաև նրա բացահայտումները “Սկիզբ” , “Մենք” , “Բնակիչները” , հետագայում ` “Տարվա եղանակները” , “Մեր դարը” և ապա ` արդեն 90- ականնե - րին ` “Վերջը” և “Կյանքը” ֆիլմերում , հայ կինոն բարձրացրին համաշխարհային չափանիշերի մակարդակի :
60- ականների հայ կինոն արտացոլում էր ազգային խառնվածքի և ինքնագիտակցու - թյան ժամանակակից մակարդակը : Մի շարք ֆիլմեր միջազգային լայն ճանաչում ձեռք բերեցին : Գեղարվեստական որոնումը շարունակվեց 70- ականներին : Ասպարեզ եկավ նոր սերունդ : Սկսվեց կայունության շրջան , ընդարձակվեց կինոարտադրությունը : 1976 թ . “Հայֆիլմն” ու Վավերագրական ֆիլմերի ստուդիան տեղափոխվում են Երևանի ար - վարձան , նորակառույց խոշոր շինություն ` մեծ ստուդիա երկու տաղավարներով ( յուրա - քանչյուրը 600 քառ . մ ), ժամանակակից ձայնագրման ստուդիայով , մուլտիպլիկացիայի արտադրամասով , ավտոտնտեսությամբ , մեծ պահեստներով , լաբորատորիայով : “Հայ - ֆիլմում” տարեկան թողարկվում էր 6-7 ֆիլմ , իսկ “Հայկ” ու “Երևան” ստուդիաները ամեն տարի թողարկում էին մի քանի տասնյակ վավերագրական ու հեռուստատեսային ֆիլմեր :
Կինոարտադրանքն առանձնանում էր ժանրային ու ոճական բազմազանու - թյամբ : Հայկական ֆիլմի հայեցակարգ էր թափանցում իրականության ` արդեն ճաքեր տվող ամբողջատիրական համակարգի նկատմամբ ներքին դիմադրության ու էթիկական հակամարտության թեման : Հայկական կինոյի հերոսը հաճախ էր հայտնվում ընտրու - թյան առջև : Այդ շրջանի հայկական կինոն շատ ինքնատիպ կերպով անդրադարձավ “ռետրո” ոճին . ոչ թե “անցյալ” դիտված ապագայի տեսանկյունով , ոչ էլ կարոտաբաղ - ձորեն վերականգնված , այլ “ներկան” գնահատող “անցյալ” , որը երբեմն դատապար - տում էր ժամանակակից իրականությունը : 70- ականների նշանակալից գործերից են “Նահապետը” և “Ձորի Միրոն” ` 20- րդ դարում կատարված առաջին եղեռնի մասին , որի զոհը դարձավ հայ ժողովուրդը : 1920 թ . երիտասարդ հայկական պետության կայացման դժվարությունների մասին է պատմում ” ՙԵրկունք” կինոնկարը : “Ներքին մենախոսության” ժանրին է միտում “Աշնան արևը” , առօրյայի ուսումնասիրման փորձ է արված “Այստեղ , այս խաչմերուկում” , հրատապ սոցիալ - հոգեբանական հարցադրմանն են դիմում “Սպիտակ ափեր” , “Կյանքի լավագույն կեսը” , “Յոթ սարից այն կողմ”, “Մենավոր ընկուզենի” կինոնկարները : Մելոդրամը նոր դրսևորումներով փայլատակեց “Կտոր մը երկինք” , և “Ապրեցեք երկար” ֆիլմերում : Հաջողված կատակերգություններ էին “Զին - վորն ու փիղը” , “Տղամարդիկ” , կարժամետրաժ “Թթենին” : Տասնյակ տարիներ է հե - ռուստաէկրաններից չեն իջնում ժամանակակից հայ կնոջ հոգեկան դրամայի մասին պատմող “Արևիկը” և “Հարսնացուն հյուսիսից” կոլորիտային ֆիլմը : Իրականության ընկալման ու արտահայտչականության նոր ձևերի տենդագին որոնում ձեռնարկվեց “Երևանյան օրերի խրոնիկա” , “ Օգոստոս” , “Լիրիկական երթ” և մի քանի այլ աշխա - տանքներում : Հայաստանի ` մեծությամբ երկրորդ քաղաքի կյանքի պատումներ են “Հին օրերի երգը” և “Մեր մանկության տանգոն” ֆիլմերը , որոնք յուրօրինակ հուշարձան դարձան 1988 թ . երկրաշարժից հիմնահատակ ավերված Գյումրիին :
1980- ականներին սկսեց նկարահանվել մի ինքնատիպ հեռուստասերիալ հայ հոգևոր մշակույթի գանձա - րանի ` Մատենադարանի վերաբերյալ : Ստեղծվեց խաղարկային առաջին բազմասերիանոց կինոնկարը հայ մտավորականի մասին , որի ճակատագիրը սերտորեն հյուսված է մեր հասարակության զարգացման բոլոր փուլերին ( “Որտեղ էիր , մարդ Աստծո”՚ ):
Հայկական առաջին մուլտֆիլմը ստեղծվել է 1937 թ .: Մուլտֆիլմերի մշտական արտադրությունը կազմակերպվել է 1967- ին : Այսօր հայկական անիմացիան միջազգային ճանաչում ունի ուրույն արտահայտչաձևերի ու երաժշտական լուծումների շնորհիվ : Առաջին վավերագրական ժապավենից սկսած (1924 թ .)` հայ փաստավավերագրությունը հետևողականորեն ու ճշգրիտ կատարում էր իր գլխավոր առաքելությունը ` տասնամյակներ շարունակ կազմելով մեր ժողովրդի կյանքի տարեգրությունը , արտացոլելով կարևորագույն իրադարձությունները , ստեղծելով նշանավոր մարդկանց ` հերոսների , գիտնականների , մտավորականների ու քաղաքական գործիչների դիմանկարներ : 60 ականների վերջին հայկական վավերագրական կինոյում բուռն զարգացում ապրեցին , այսպես կոչված , “պոետիկ ժանրերը” : Ժամանակագրական նյութը ենթարկվում է հեղինակային հախուռն մշակման , հաճախ ներմուծվում են քնարական նրբերանգներ : Պոետական կերպար ` կառուցված վավերագրական փաստի հենքի վրա :
Կինեմատոգրաֆիստների երիտասարդ սերնդի կողմից ոգևորությամբ ընդունված այս միտումը նաև քննադատների գնահատանքին արժանացավ , բազմաթիվ ֆիլմեր մրցանակներ շահեցին փառատոներում : Հընթացս` առկա էր հակառակ միտումը . 70-80ական թվականներին հայկական խաղարկային ֆիլմ ներխուժեց վավերագրության ոճը : Մի շարք կինոնկարներում “խաղի” ու “վավերագրականի” համադրումն անսպասելի արդյունքների հանգեցրեց : Այսուհանդերձ , վստահաբար կարող ենք ասել , որ 80-ականներին հայ կինոն թևակոխեց իր հասունության փուլը և պատրաստ էր լուծել բարդ ու համապարփակ գեղարվեստական խնդիրներ : Սակայն խորհրդային պետության փլուզումն ու դրան հետևած միասնական , ընդարձակ կինեմատոգրաֆիական դաշտի ավերումը հայ կինոյին հանկարծակիի բերեց : 90-ականներին անցման շրջանի պայմաններում քաոսային շուկայի հորձանուտը շպրտված կինեմատոգրաֆը , բնականաբար , աննախադեպ ծանր վիճակում հայտնվեց : Սակայն հայ կինոյի ստեղծագործական ներուժն այսօր ևս բավական ծանրակշիռ է : Շռնդալից ասպարեզ իջան նոր սերնդի ռեժիսորներ : Նրանց (և ոչ միայն նրանց ) ստեղծած մի շարք ֆիլմեր մրցանակներ ու դիպլոմներ են շահել միջազգային փառատոներում ու կինոդիտումներում : Քննադատության կողմից արդեն նշվել է , որ վերջին տաս -նամյակներում ստեղծված հայկական ֆիլմերի վերնագրերը ավելի քան հատկանշական են ` “Ձայն բարբառոյ” , “Քամին ունայնության” , “Պատանդներ” , “Արյուն” , “Վերջին կայարանը” , “Լաբիրինթոս” , “Անիծվածները” , “Աղետ” , “Սևը և սպիտակը” , “Տէր , ողորմեա” ... Այս ֆիլմերն արտացոլում են իրականությունը , “տեկտոնական լարվածու -թյան” վիճակը , որտեղ հայտնվել է հայությունը “դարաշրջանների բեկման” սահմա -նագծին : Սակայն ստեղծագործողի պրպտող միտքը չի սահմանափակվում հասարակու -թյան ճգնաժամի վավերացումով : Նա ելք է փնտրում ամենատարբեր և ամենաանսպա -սելի տեղերում : Մի շարք ֆիլմեր նվիրված են Սերգեյ Փարաջանովի առեղծվածի բացա -հայտմանը : Այդ շարքում արդեն բարձր գնահատանքի են արժանացել “Փարաջանով , վերջին գարուն” և “Փարաջանով , վերջին կոլաժ” ֆիլմերը : Հայ կինեմատոգրաֆիստները կինոխցիկի միջոցով փորձում են քանդել “ղարաբաղյան թնջուկը” : Իրենց քաղա -քացիական ու հայրենասիրական պարտքին հավատարիմ ` վավերագրողները ժապավե -նի վրա ամրագրել են հերոսական դիմակայության բոլոր փուլերը : Միաժամանակ աս -պարեզում արդեն առկա են ազգի ճակատագրի բանաստեղծական, հրապարակախոսա -կան ու փիլիսոփայական իմաստավորման առաջին փորձերը ` դարավերջի ու նոր հա -զարամյակի ողբերգական փորձությունների հենքի վրա : Հետաքրքիր մտահղացումներ կան ` մասնավորապես քրիստոնեության 2000-ամյակի և Հայաստանում քրիստոնեու -թյան պետականորեն ընդունման 1700-ամյակի պատմական տարեթվերի հետ կապված : 90-ական թվականներին հայ կինոյի պատմության մեջ առաջին անգամ սկիզբ դրվեց մասնավոր կինոարտադրությանը : Երկրի տնտեսական հետամնացությունն ու անկա -տար օրենսդրությունը չեն նպաստում հայ կինոյի ` ազատ շուկա մուտք գործելուն , սա -կայն խուսափել այդ ուղուց անհնար է , և հայ կինեմատոգրաֆիստների երիտասարդ սե -րունդն առավել հաջողությամբ է հարմարվում այդ պայմաններին ու սովորում է ստրկա -կան կախում չունենալ պետական լրավճարներից : Սա հույս է ներշնչում , որ իրադարձու -թյունների բարենպաստ ընթացքի դեպքում հայ կինոն կրկին ի զորու կլինի ուրախու -թյուն պատճառել իր երկրպագուներին :
ՍՈՒՐԵՆ ՀԱՍՄԻԿՅԱՆ
պրոֆեսոր